Stimate Domnule Ministru,
Subsemnaţii, membri ai Consiliului de Administraţie al Liceului de Arte Plastice din Timişoara, profesori de liceu, părinţi, absolvenţi,
Vă semnalăm cu îngrijorare că Liceul de Arte Plastice din Timişoara este expus unei posibile mutări forţate, mutare ce ar avea un efect nedorit din perspectiva unei tradiţii continue de 78 de ani de învăţământ artistic-plastic în Timişoara, mutare instrumentată de Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş.
Această mutare propusă şi susţinută de Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş, va avea ca efect imediat retragerea unui număr mare de elevi din această unitate de învăţământ, noua locaţie neasigurând echitate, prin lipsa accesibilităţii şi prin lipsa condiţiilor specifice necesare unei educaţii de calitate în sediul propus. Este previzibilă desfiinţarea acestei forme de învăţământ în Timişoara.
În cele ce urmează vom analiza următoarele probleme legate de învăţământul preuniversitar vocaţional artistic plastic din Timişoara:
- Sediul actual;
- Sediul propus de Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş;
- Contextul actual al cererii de mutare formulată de către Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş;
- Soluţiile existente şi agreate de Consiliul Local Timişoara;
- Necesităţile specifice ale Liceului de Arte Plastice din Timişoara.
1. Sediul Actual
Sediul în care îşi desfăşoară activitatea Liceul de Arte Plastice din Timişoara, este un sediu construit cu destinaţie specifică de spaţiu de învăţământ iar Liceul de Arte Plastice îşi desfăşoară activitatea în condiţii bune în această locaţie din 1974. Clădirea şi terenul aferent au fost retrocedate în anul 2003 Fundaţiei Caritatea şi chiria a fost stabilită în urma Protocolului de predare-primire a clădirilor de către Primăria Timişoara, prin reglementari de tip HG sau preţul pieţei imobiliare.
În urma reducerii bugetelor locale şi a crizei economico-financiare Primăria Municipiului Timişoara a încercat să găsească soluţii de relocare a Liceului pentru a degreva efortul bugetului local, şi a găsi o soluţie definitivă adecvată acestui tip de învăţământ.
Consiliul de administraţie al şcolii, este preocupat atât de asigurarea viitorului şcolii cât şi de o colaborare de valoare între administraţia publică locală, şcoală şi autorităţile educaţionale judeţene. În acest sens am urmărit să prezentăm conform legislaţiei în vigoare punctele de vedere ale diferiţilor factori afectaţi prin această decizie (mutarea liceului). Am putut constata o deschidere din partea Consiliului Local şi a Primăriei municipiului, prin organizarea unei dezbateri publice, la solicitarea noastră, şi luarea în considerare a opiniilor fundamentate de către experţii participanţi.
După ce această colaborare a fost considerată chiar de către inspectorul şcolar general ca fiind un început bun în alocarea unui spaţiu pentru dialogul transparent privind problemele educaţiei şi învăţământului din Timişoara, este dificil de înţeles revenirea la propunerea iniţială a Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş de relocare a Liceului de Arte Plastice din Timişoara în sediul care a fost considerat neadecvat şi în cadrul dezbaterii publice, şi cererea expresă în aplicarea ei.
Menţionăm că din perspectiva proprietarului nu este necesară părăsirea imediată a clădirii în care funcţionăm, mai mult Fundaţia Caritatea, îşi exprimă dorinţa de a păstra Liceul în sediul său fiind dispusă şi deschisă unor negocieri cu Primăria Timişoara în privinţa chiriei şi a perioadei contractuale.
2. Sediul propus de Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş
Sediul propus de Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş este o clădire a unei foste şcoli generale de cartier, construite în anul 1964, care se află într-o zonă cu accesibilitate redusă a oraşului şi este într-o stare care necesită intervenţii de reabilitare consistente (neavând nici autorizare de funcţionare sanitară). Decizia Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş de mutare în acest spaţiu a fost luată în anul 2007, într-un context total diferit de cel actual, şi anume în vederea construirii pe spaţiul respectiv a unui campus preuniversitar cu fonduri guvernamentale alocate prin HG. Astfel, pentru a asigura terenul necesar acestor construcţii s-a făcut o comasare a liceului cu Şcoala generală nr. 9, din Bd. Rebreanu nr. 35 Timişoara, de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş.
Sediul actual din Bd. Rebreanu nr. 35 Timişoara este insuficient (fără perspectiva construirii Campusului Şcolar), constând din 19 spaţii de clasă, nu are autorizaţie de funcţionare, nu are grupuri sanitare la fiecare nivel şi necesită investiţii importante pentru a-l face folosibil. Acest sediu nu va putea fi adecvat învăţământului de artă nici după reparaţii sau igienizări şi va avea un efect negativ în asigurarea unui viitor acestui Liceu, care are o mare atractivitate şi ar fi necesar să îşi mărească cifrele de şcolarizare, ceea ce nu va fi posibil în condiţiile previzionate prin acest sediu.
Suplimentarea de spaţii necesare s-a propus să fie realizată din construcţii modulare pe o suprafaţă construită de 1800 mp dar propunerea concretă prezentată prin Proiectul de Hotărâre de Consiliu Local nu respectă legislaţia şi normele în vigoare (înălţimea de 2.5 m a sălilor, fără protecţie adecvată la foc şi sunet, şi fără să întrunească cubajul de aer necesar per elev pentru activitatea şcolară), aspecte ce au fost prezentate public de către experţi în cadrul dezbaterii publice, în care s-a concluzionat că această soluţie nu este fezabilă.
3. Contextul actual al cererii de mutare formulată de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş
În urma propunerilor Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş, a Primăriei Timişoara, a Consiliului Local şi a dezbaterii publice din 06.06.2011, s-au evidenţiat mai multe soluţii de relocare, Consiliul Local evidenţiind că această locaţie (Bd. Rebreanu nr. 35) nu este adecvată acestui tip de învăţământ.
În vederea identificării în timp a unor variante de soluţii fezabile, s-a constituit o comisie a Consiliului Local care să verifice situaţia la faţa locului, să prezinte soluţii viabile pe termen mediu şi lung, care să asigure un viitor acestui tip de învăţământ şi totodată să fie o soluţie compatibilă şi cu bugetul local.
Termenul pentru prezentarea acestor soluţii este marţi 28.06.2011 în şedinţa Consiliului Local.
În acest context Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş prin adresa sa către Primăria Municipiului Timişoara, Consiliul Local Timişoara şi Liceul de Arte Plastice din Timişoara, din 21.06.2011 vine şi reiterează necesitatea mutării liceului în Bd. Rebreanu, fără să ţină cont nici de argumentele tehnice prezentate în dezbaterea publică, în care Ordinul Arhitecţilor din România, Uniunea Artiştilor Plastici din România, filiala Timiş, Facultatea de Arte Plastice şi Design a Universităţii de Vest din Timişoara exprimate prin reprezentanţii lor, nici de demersurile începute de Primăria Timişoara şi Consiliul Local Timişoara.
Considerăm această atitudine de neînţeles, rău voitoare la adresa Liceului şi a elevilor, atunci când Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş ar trebui să fie garantul asigurării unui viitor pentru această formă specială de învăţământ cu o tradiţie neîntreruptă de 78 de ani. Considerăm că prin acţiunea sa Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş începe demersurile de desfiinţare a Liceului de Arte Plastice din Timişoara.
4. Soluţiile existente şi agreate de Consiliul Local Timişoara
Soluţiile existente, agreate de Consiliul Local Timişoara şi propuse spre analiza detaliată sunt:
- Relocarea liceului în cvartalul în care funcţionează Colegiul Tehnic Emanoil Ungureanu, în spaţiile disponibile ale acestuia şi cele ocupate provizoriu de alte instituţii.
- Relocarea liceului în Campusul Universitar al Universităţii de Vest din Timişoara, str. Oituz alături de Facultatea de Arte Plastice şi Design din Timişoara, soluţie care necesită construirea unui sediu adecvat.
- Rămânerea în spaţiul actual pentru un termen de până la 1-2 ani, dacă în timpul relativ scurt rămas până la întâlnirea Consiliului Local nu se poate găsi o soluţie potrivită şi acceptabilă, cu condiţia ca în acest timp să fie posibilă definitivarea unei soluţii fezabile care să asigure acestei şcoli, acestui tip de învăţământ condiţiile unei dezvoltări adecvate.
5. Necesităţile specifice ale Liceului de Arte Plastice din Timişoara
Liceul de Arte Plastice din Timişoara datorită specificului activităţilor are nevoie de spaţii de clasă şi ateliere de specialitate (28 la număr), luminoase, înalte şi spaţioase; atelierele de specialitate trebuie să aibă geamurile orientate spre nord (pentru a nu se schimba lumina pe parcursul orelor de studiu).
Menţionăm că mobilierul de atelier de specialitate este specific şi nu poate fi înlocuit cu cel al unei săli de clasă şi invers (sălile de clasă şi atelierele nu sunt interschimbabile)
Din cele trei licee cu profil vocaţional din Timişoara, liceul nostru este singurul, care nu are un spaţiu propriu adecvat pentru procesul de învăţământ specific. Amplasarea în zona centrală a orasului, accesibilă pentru toţi elevii şi spaţiile adecvate împreună cu apropierea de instituţiile de cultură şi Facultatea de Arte sunt imperios necesare asigurându-se astfel un viitor pentru această formă de învăţământ, care se bazează şi valorifică creativitatea întregii generaţii; creativitatea considerată una din cele mai importante surse pentru inovare şi progres în învăţământul european.
În concluzie, vă rugăm următoarele:
1. Sprijin în găsirea unei soluţii fezabile şi pe termen lung, bazată pe dialog, cooperare şi decizii transparente pentru spaţiile de învăţământ necesare liceului în zona centrală a oraşului Timişoara.
2. Analizarea acţiunilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş legate de această mutare forţată într-un spaţiu neadecvat ce nu respectă legislaţia în vigoare şi care va avea un impact negativ asupra viitorului acestui liceu, acţiuni ce nu au ca scop păstrarea şi dezvoltarea acestui tip de învăţământ.
Sperăm că demersul nostru va fi eficient pentru păstrarea şi dezvoltarea învăţământului de artă din Timişoara şi pentru oferirea unui exemplu de cooperare între autorităţile locale, inspectoratele şcolare judeţene şi unităţile şcolare, atât de necesare în contextul descentralizării propuse.
Vă rugăm să primiţi, Domnule Ministru, asigurarea întregii noastre consideraţii.
Eugenia Drăgoi Banciu, director al Liceului de Arte Plastice Timişoara
Tudor Vreme, părinte, membru al Consiliului de Administraţie al Liceului de Arte Plastice Timişoara
Ildiko Pataki, părinte, membru al Consiliului de Administraţie al Liceului de Arte Plastice Timişoara
Lenuţa Munteanu, profesor, membru al Consiliului de Administraţie al Liceului de Arte Plastice Timişoara
Veronica Adorian, profesor, membru al Consiliului de Administraţie al Liceului de Arte Plastice Timişoara, vice-preşedinte Asociaţia APARTE
Corina Mutu, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Nicoleta Spătar, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Delia Georgescu, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara, lider sindical
Ioan Ilica, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara, lider sindical
Daniela Perciun, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara, lider sindical
Ana Adam, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Luminiţa Claudia Giucă, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Oana Toader, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Adela Kun, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara, membru fondator Asociaţia APARTE
Iuliana Ceapşa, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Radu Perciun, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Kurta Árpád Cristian, profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Edita Singer, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Adriana Oancea-Şuteu, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Liliana Anca Greucean, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Mioara Reuţ, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Ioan Perciun, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Anişoara Sturz, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Maria Paţac, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Rodica Opreanu, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Luminiţa Vînturiş, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Rodica Tache, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Anca Gyemant, absolvent, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Maria Crista, absolvent, fost profesor la Liceul de Arte Plastice Timişoara
Bodea Mihaela, părinte
Carmen Burlacu, părinte
Simona Homorodean, absolvent
Ana-Maria Kun, absolvent
Andra Lungu, absolvent
Romulus Chibulcutean, absolvent
Nicoleta Burnete, părinte
Dragoş Lucian Hudema, părinte
Nicoleta Florea, părinte
Ioan Viorel Boldureanu, părinte
Cristina Maria Boldureanu, părinte
Răzvan Cornici, fost elev
Mironela Păscuţ, părinte, preşedinte Asociaţia APARTE
Mona Gabriela Scinteie, părinte, secretar Asociaţia APARTE
Livia Coloji, absolvent
Sorana Greucean, absolvent
Simona Greucean, absolvent
Diana Bilec, absolvent
Teodor Tudorică, absolvent
Oana Stoica, absolvent
Dan Orlescu, absolvent
Ioana Chelemen, absolvent
Bogdan Tudose, absolvent
Madalina Mihai, absolvent
Radu Tempian, absolvent
Oliviu Lugojan, absolvent
Roxana Catargiu, absolvent
Viviana Costin, absolvent
Mihai Păscuţ, absolvent
Vasile Eugen Georgescu, părinte
Elena Tudor, părinte
Anişoara Cîra, părinte
Cu Dragoste - am mai spus - e singura şcoală adevărată pe care o cunosc !
RăspundețiȘtergerelibertate pentru arte!
RăspundețiȘtergereArta trebuie sustinuta , incurajata si iubita din leagan !
RăspundețiȘtergereNicoleta -fost secretar - Uniuniea Artistilor Plastici Timisoara si matusa a unei eleve a acestei scoli.
este locul unde am crescut si ne-am format ca oameni inainte de a devenii artisti chiar....avem atatea amintiri care ne leaga de fiecare coltisor din acea cladire...
RăspundețiȘtergereStructura vietii timisorene, atit de bogata in evenimente culturale, atit de intensa in prezente expozitionale, manifestari artistice, are bineinteles de a face si cu formarea educationala. Cit de importanta a fost si este absolvirea unui liceu de arta plastica sau a unuia de muzica, care este valoarea acestora in fomarea generatiilor, este usor de inteles. Ce valoare are creativitatea in spectrul unei urbe sau a oricarui loc in care se poate manifesta, poate fi cu prisosinta exemplificat in Timisoara si in orice loc din lume unde aceasta incercarec a avut loc.Pledez din tot sufletul pentru onorul care trebuie acordat unei astfel de institutii si recunoasterea importantei acesteia.Liceul de Arta-este o scoala de mare importanta, care trebuie sa existe in spatii demne si nu in containere, intr-un oras cu suport EU, un oras cu o sumedenie de constructii noi, un oras care are posibilitati nu numai locale de finantare si legitimizare a unei astfel de scoli. Nu cred ca acesta este modul de a se pregati pentru a deveni o Capitala Culturala si de a pretinde un statut international. Elisabeth Ochsenfeld
RăspundețiȘtergere“Graphic design will save the world right after rock and roll does.”-David Carson
RăspundețiȘtergereAs inlocui "Graphic design" cu "Art".
Roxana Ciocan, fost profesor al Liceului de Arte Plastice Timisoara.
Cu regret trebuie sa constat, ca arta (implicit educatia artistca)a pierdut din importanta, intr-o epoca in care economicul prevaleaza.
RăspundețiȘtergereLiceul de arte din Timisoara (la care am fost profesor timp de 12 ani)a fost cea mai buna institutie preuniversitara de educatie vizuala din tara.
Cred ca a pierdut din "greutate" prin plecarea in masa a profesorilor-artisti(la facultatea de arte plastice), nu mai are lobyul necesar unei sustineri eficace(?) in public si in fata forurilor decizionale. Ar trebui facuta (propunere)o analiza a EFICIENTEI acestei institutii. Faceti o lista a absolventilor care au devenit factori importanti in societate (architecti, designeri, graficieni, artisti cu renume, etc) care fara acest liceu, nu ar fi devenit cea ce sunt. Si dupa cunostintele mele, sunt MULTI ! Doar asa puteti convinge capetele patrate,ca oamenii au nevoie de acesta institutie in care se invata CREATIVITATEA, daca nu vor sa devina consumatori obedienti ale unor produse de import(inclusiv spirituale). Demonstrati ca de acest liceu e NEVOIE...
Din perspectiva anilor petrecuti in occident, STIU cat este de important sa inveti sa vezi, sa ai imaginatie, sa gasesti solutii originale, sa ai un nivel cultural-estetic care sa nu permita consumul nediferentiat ale deseurilor care cad de pe masa occidentalilor, sa ai PRETENTIA (si dreptul) la calitate...
Mobilizati presa si mediile. MERITA !!! Va doresc succes. Geo Goidaci